الجمعة، 19 فبراير، 2010

أحب فى المرأه ان تكون : أنثى


طبعا يجب ان تكون من أحبها أنثى
انا مش حتجوز واحد صاحبى يعنى
ولكن ما معنى ان تكون انثى
فليس كل من كتب فى بطاقتها انثى تحسب ضمن النساء
وليست كل امرأه أنثى ولكن كل أنثى امرأه
ومع التطورات الحديثه فى المجتمعات المدنيه
قلٌت الانوثه عند النساء
وأصبحن يتصفن بالكثير من صفات الرجوله
بنفس مقدرا قله الرجوله عند الرجال
وأقصد بالانثى هنا عده صفات
منها
ان تعرف الفرق بين الرجل والمرأه
اى الفرق فى الصفات والطباع وواجبات الرجل وواجبات المرأه
وهذا ليس بالامر البسيط وانما اصبح نادرا فى هذا العصر
ويجب ايضا ان تعرف قيمه الانوثه وتحافظ عليها
لان الانوثه هى الفرق بين الرجل والمرأه
فأذا افتقدتها المرأه
كان امامنا نوع ما بين الرجال والنساء
فى هى امرأه ضعيفه ولا هى رجل قوى
فالانوثه هى اهم ما تملك المرأه
فلانوثه هى اسلوب حياه
فلا يوجد انسان يحب ان يتزوج امراه خاليه من الانوثه
الا اذا كان هو خالى من الرجوله
والانوثه ليست قبل الزواج فقط
ولكن لاهم ما بعد الزواج
فالكثير من النساء يتعاملن مع ازواجهن على انه عبده البواب
وظيفته احضار ما ينقص البيت
وهذا عكس ما يدث قبل الزواج
والسبب انها بعد الزواج تشعر ان الزوج اصبح شئ تمتلكه موجود فى كل وقت
فما فائده ان تتعامل معه برقه او تجعله يشعر انه ذو قيمه كبيره عندها
او انها مازالت الانثى التى احبها وتزوجها
ولذلك نصيحتى الى كل انثى وامرأه
احتفظى بأنوثتك وحافظى عليها طول العمر

الثلاثاء، 9 فبراير، 2010

ماذا احب فى المرأه ؟ وماذا اكره ؟


اولا اعتزر وبشده عن طول فتره غيابى
ليس عن اصدقائى و المدونه وحسب
ولكن عن عدم التفكير فى الزواج مثل الاول
وهذا يرجع الى الدراسه والعمل
ولكن
لانه لا يصح الا الصحيح
رجعنا الى التفكير الى المصير المحتوم لامثالى
وهو الزواج
ولذلك قررت الرجوع يفكره قديمه
بأسبوب جديد
وهو
ماذا تحب فى المرأه ؟
وماذا تكره ؟
وطبعا سأتحدث عن نفسى فقط
حتى لا يهدر دمى بين النساء
وسنبدأ بأذن الله بحلقات
ماذا احب فى المرأه
فأنتظرونا

الأحد، 8 نوفمبر، 2009

العوده للجواز مره اخرى

ورجعنا تانى لعالم التدوين
والجواز بالطبع

احنا ورانا ايه غيره

بس امور البيزنس كانت واخده الواحد الكام شهر اللى فاتوا

وارجوا الا يعتقد احد اننى هربت بسبب التهديدات التى وصلتنى بسبب اخر مواضيعى

والحمله ضد البنات ولا حاجه

وانما الواحد قال يعمل قرشين لزوم مصاريف الزواج

امال يعنى حشترى الشاكوزى ازاى

واشكر كل من سأل عليا اثناء تأديه الخدمه الصيفيه

واخص بالشكر سما والاميره ميرا

وكل من عبرنى وسأل عليا

وانتظرونا قريبا

على امل ان يوافق الحاج ابويا ويجوزنى وابطل كتابه فى عاوز اتجوز

لانى حبقى اتجوزت خلاص

قولوا يا رب


الأحد، 26 يوليو، 2009

البنت زى الولد




قال صلاح جاهين رحمه الله

البنت زى الولد
ماهش كماله عدد

ورغم ان هذه الجمله الان غير صحيحه
والاصح ان نقول

البنت زى الولد
الاتنين مالهومش لازمه
ولكن المهم
اذا تمسكن بهذه القاعده
فليكن
ولكن يجب ان يدفعن ثمن ذلك
احنا نتكروت بمزاجنا
اما غصب عننا لأ

وبما ان قانون الندره النسبيه يحكم الان مسأله الزواج
والرجاله اصبحوا فى ندره البتنجان الاخضر

فهنا لنا وقفه
يجب ان نطالب بحقوقنا نحن معشر الرجال
من الان
الشبكه على العروسه
العفش ولوازم البيت على العروسه
مصاريف البيت على العروسه
والعريس عليه المطبخ والحمام والبلكونات
هو حد لاقى شباب للزواج هذه الايام
احنا نقعد فى البيت معززين مكرمين
والعدل ييجى لغايه البيت
كفايه بهدله بقى
ده قريب حصرفوا الستات على بطاقه التموين
وممكن تتجوز واحده
يدولك التانيه هديه
احنا بس اللى مش حاسيين بقيمتنا
وقد بعز من كنزر
انا قلت اهو
وحبدأ بنفسى

ومن تريد الزواج منى
تتقدم بطلب على عرضحال ودمغه ب
1.25 جنيه
وتتنظر ميعاد المزاد
ولاعلى سعر
وتجيب الشقه بلوازمها
انا اروح بيت العدل بالهدوم اللى عليا

هوا انا شويه يا جدعااااااااااااان
.

الاثنين، 6 يوليو، 2009

الطيبون للطيبات






(الطيبات للطيبين والخبيثات الخبيثين )

واحد يسألنى ويقول لى

ياكابتن لطيف هناك زيجات كثيره لا تنطبق عليها هذه الايه بل العكس

اقوله ازاى ؟

يقولى يا كابتن هناك زيجات المفروض يقال عنها
(الطيبون للخبيثاث والخبيثون للطيبات )

يعنى رجل صالح ومؤمن بالله يتزوج زوجه تكون لعنه عليه (نكديه)

and vice versa
(يعنى العكس صحح )

أقول لهذا الكلام : حاشا لله ان يكون هناك خطأ فى القرأن
ولكن هناك بالفعل زيجات يتضح من الوهله الاولى ان كلامك صحيح

ولكن اذا امعنا النظر
عرفن اننا امام موضوع اخر
وهو

الصبر على البلاء
او
الامتحان

بمعنى ان الله يريد ان يمتحن ايمان العبد (ذكر او انثى ) والقدره على تحمل البلاء
فالناس درجات فى قوه ايمانهم

فهناك رجل قوه ايمانه فى غناه واذا اصبح فقيرا ضعف ايمانه (هذا لا يفقره الله )
وهناك رجلا قوه ايمانه فى فقره واذا اصبح غنى ضعف ايمانه (وهذا لا يغنيه الله )
وهناك رجلا قوه ايمانه فى صحته فأذا مرض ضعف ايمانه
هناك رجلا قوه ايمانه فى مرضه فأذا شفى ضعف ايمانه

والله اعلم بقوه ايمان عبيده
ولذلك يبتلى الله بعض الناس وليس كلهم
كل واحد حسب قوه ايمانه

والابتلاء نعمه من الله لا يعلمها الا عباده المخلصين
فالله يبتلى الانسان اما فى ماله او ولده او صحته او زوجته
ومن يصبر على البلاء يجازيه الله احسن جزاء

ويقربه الله منه
ولذلك لا تعارض بين الايه الكريمه والواقع

وندعوا الله ان نكون من عباده المقربين

فأذا رزقت بزوجه (نكديه) فأصبر واحتسب
.

الثلاثاء، 30 يونيو، 2009

النسوان بين المطرقه والسندان


من مقتضيات هذا العصر ان تكون المرأه اقرب الى الرجل فى الطباع
من حيث الشده والعنف والغضب
واختفى - او كاد يختفى - وجهه المرأه الانثوى الهادئ
ذات الطباع الهادئه الخجوله
واصبح من النادر ان تجد امرأه على وجهها الخجل
وظهر نوع جديد من النساء
اشد رجوله من رجال هذه الايام
ولكن للاسف فى الجانب السلبى فقط
من حيث العنف واسلوب الكلام وحتى الملابس
قد يقول البعض انها من نتائج هذا العصر
ونزول المرأه للعمل
والانخراط بين الرجال فى المجتمع العامل
ومن الظلم الذى تتعرض له
وللاسف
نجد المرأه التى تعمل تفقد الكثير طبيعتها
وتتحول الى كائن اذد شراسه وخطوره
وحوادث قتل الازواج دليل على ذلك
كان قديما عندما تريد المرأه التخلص من الزوج
ولديها نيه القتل
تستخدم اساليب تتصف بالهدوء
كوضع السم فى الاكل
ثم تطور الامر قليلا
واصبحت تستخدم الالات الحاده
ولكن ليس بالمواجهه مع الزوج
وانما تستغل فرصه نومه وتنقض عليه
اما الان
القتل بالمواجهه
فنجد اخبار عن زوجه ذبحت زوجها بعد خلاف نشب بينهما
ووضعت الجثه اسفل السرير
وتناولت طعام الغذاء مع جارتها بجوار السرير
وفى الليل
تتخلص من جثه زوجها
الى هذا الحد تغير سلوك المراه
صحيح ان فى كثير من هذه الحالات تكون الزوجه تعرضت لظلم فاحش
ولكنى اتحدث عن الاسلوب المستخدم فى القتل
واصبحت المرأه تكثر دمويه
وبسبب انخراط المرأه فى العمل اليومى
اصبح قلبها اكثر خشونه
حتى مع اولادها
وشاهدت امرأه كاد ان يموت طفلها
ولم تهتز لها شعره
وهذا اصبح كثير ايضا
قد يكون التعميم خاطئ
ولكن الامر ذات الفتره الاخيره
اخر عقدين
بشكل مخيف

فهل ترجع الزوجه الى البيت للتفرغ لرعايه ابنائها
ام تعمل لزياده دخل الاسره ولتعيش حياه كريمه

هذا هو مربط الفرس
.

الأحد، 21 يونيو، 2009

احنا بنشترى راجل




طبعا هذه الجمله اصبحت تندرج تحت بند الخيال العلمى
ودخلت الانتك خانه على اعتبار انها من الحفريات
ومن واتته الشجاعه على ان يتقدم لخطبه فتاه
وهذا طبعا اذا كان يمتلك المقومات الاساسيه للزواج
من شقه واثاث وشويه حاجات صغيره فوق بعض
وطبعا الوظيفه
سيجد من يرحب به عريسا لأبنتهم
مع بعض التحفظات البسيطه
ويقولون انها بعض الشكليات الفارغه
المهم اننا بنشترى راجل
واهلابك ويا مراحب وشربات وجاتوه
وندخل فى التفاصيل
طبعا شقه 400 متر
زى بنت خالتها (ولا هى يعنى اقل منها)
ويا حبذا لو كانت بحرى والعماره فيها سانسير (المصعد يعنى)
وعلشان الجو hot اليومين دول
لازمن ولابد يكون فى الشقه 4 اير كونديشن (تكيييييييييف )
اصل بنتنا زى البسكوته وبتفرفر من الحر
وشويه كماليات بسيطه كمان
اشرب شربات يا حبيبى
ندخل بقى فى العفش والنابوليا
من كل بد لازم يكون العفش لا يقل عن 150 الف جنيه
ولا هى اقل من بنت عمها يعنى

كل جاتوه يا حبيبى
اجبلك مشبك وهريسه

ندخل بقى فى الشبكه
احنا ميهمناش الفلوس
احنا بنشترى راجل
بس الشبكه لازم تكون من عند لازوردى اوشبكه الماظ ب 100 الف جنيه
ولا يعنى هى ماتشبهش هايفه يعنى

يفضل ايه يا واد يا ابو العروسه
آه
الفرح وشهر العسل
دى طبعا شكليات فارغه وبسيطه
الفرح فى الفور سيزون او الشيراتون
وشهر العسل فى شرم او بورتو السخنه
وبلدنا احسن من غيرها
اما لو عاوز تقضى شهر العسل فى باريس
معندناش مانع
انت وراحتك
علشان تعرف اننا مش متذمتين
وبنشترى راجل

والفلوس بتروح وتيجى
المهم اننا بنشترى راجل
والباقى كماليات زى ما اتا شفت

مالك يا ابنى
اطلبى الاسعاف يا سعاد
الجدع مش عارف ماله
مع انى كنت متساهل معاه جدا

ولا كان عاوزنى اصرف عليه كمان

شباب اخر زمن
.

الأربعاء، 17 يونيو، 2009

اتجوز ازاى



بعد ما تناقشنا فى حلقه سابقه سبب الجواز واتجوز ليه

يجب ان نطرح الخطوه الثانيه على الشباب لنعرف كيف يتزوج

او كيف تختار شريكه حياتك (3/4 حياتك يعنى مش النص )

وكالعاده التحمنا بالشباب فى شوارع المحروسه

ونقول آلو

ومعنا أحد الشباب وعند مواجهته بالسؤال تتجوز ازاى

قال : حتجوز زى خلق الله هو الانسان ايه غير كائن يعيش ويتعايش ويتزوج
ايه الاباحه دى روح العب بعيد يا واد

وجرى ورائنا بالهراوات وحالف ليكسر دماغى

مشاهدين اخر زمن

وتقابلنا مع شاب اخر " شاب سيس "
فقال : انا حتجوز البنت فوفه صاحبنى الانتيم علشان اغيظ البنت سوسه
اللى نفضتلى ومشيت مع الواد كيمو
يلا هه

وقبل ان اخبطه بالميكروفون هرب الندل من امامى
لانه كان على موعد مع تيتى مؤسسه شله
احنا الشباب السيس

وهربنا من الشباب السيس حتى نجد شاب عاقل لننهى معه الحلقه الهباب دى

ووجدنا مجموعه من الشباب فطرحنا وضربنا عليهم هذا السؤال

فقال احدهم : الجواز نوعين

جواز صالونات وجواز معرفه

وكل شيخ وله طريقه

وانا انحاز لجواز الصالونات لانه يكون أأمن واحسن

فتدخل اخر منفعلا قائلا
لا انا انحاز لجواز المعرفه لان الطرفين يمكنهم دراسه بعضهم
ومعرفه مزايا وعيوب الطرف الاخر

فانفعل شاب ثالث قائلا انا اختلف مع الصديق العزيز
فجواز الصالونات يتم عن طريق الاهل ويكون الاختيلر اصوب واسلم

فثار عليهم زميل اخر محتدا على كلامه
ولذلك كان لزاما على التدخل لتهدئه الامور
فقلت لهم
دقيقه سأعطيك المجال
دقيقه سأعطيك المجال

فتدخل الشاب الاول قائلا لصديقه الثانى : اخرس ايها العميل
فرد عليه : انت خائن وخسيس

ورد زميلهم الثالث بأن رشقهم بالحجاره

فتدخلت بدورى مهدئأ وقائلا :
دقيقه سأعطيك المجال

وكنت مضطرا ان انهى الحلقه قبل ان يهدر دمى بين الشباب

وختمت الحلقه من برنامج

الاتجاه المخالف

بأن طلبت الاسعاف لتأخد الجرحى والقتلى
.

الثلاثاء، 2 يونيو، 2009

علقه حب





ايا حبيبتى


أقبلى الى


هااااااااى بقولك انتى


فأنى أحبك بشراسه


ومجانصى بتنادى عليكى


وترابيسى تحن أليكى


وعضلاتى بتشد عليا


علشان انتى بعيد عن عينيا


فهلمى لنجلس سويا


ونشيل حديد


ونلعب ماتش بوكس شديد


فأنا أشتاق أليكى


شوق الكوتش للتمرين


وشوق الكلابظ للضربه القاضيه


فأنت لى كبطوله الدوله


وأحلى من ميداليه اوليمبيه


فاذا اردتى ان نلتقى


أتصلى بيا على الارقام ديا
عضله . مجانص . مجانص . عضله. ترباس


فى انتظار الرنه


هااااااااااااى بقولك انتى



من طرف الكوتش حبيبك

بطل حوارى بشليت الحصه وما حولها

ومصنف رقم 75289763574543254 على العالم

السبت، 30 مايو، 2009

لا تحب زوجتك




هل ستحب زوجتك؟


لا




هذه هى الحقيقه

هذا الموضوع قرأته من قبل للمفكر الكبير
د/مصطفى محمود


ما هى العلاقه الصحيحه بين الرجل والمرأه؟



(طبعا فى الزواج )



1-قبل الزواج



(مرحله الخطوبه )



يحب الشاب او الفتاه ان يسمع من الطرف الاخر كلمه بحبك بمناسبه وبدون مناسبه وتكون اسهل من التنفس


2- بعد الزواج


تحاول الزوجه بكل الطرق ان يقول لها زوجه هذه الكلمه
ولا تنجح الا نادرا


وتقول لزوجها لماذا لا تقول لى احبك
وتتعجب ان لا يقولها
رغم ان كل تصرفاته تقول هذا


لسانه لا يقولها
ولكن عينيه تنطق بها
جميع تصرفاته تعبر عنها


وتظن بعض النساء ان زوجها لا يحبها
وان العلاقه بينهم اصبحت روتينيه


ولكن هذا ليس صحيحا


لان الحب قبل ازواج ليس هو نفسه بعد الزواج


فالحب هو جزء صغير جدا من الشئ الاهم بعد الزواج


وهو الموده والرحمه


وهما اكبر بكثير من الحب
فالحب بمعناه الدارج

ممكن ان يموت
فالمثل الانجليزى يقول


"اذا دخل الفقر من الباب
هرب الحب من الشباك "


ولكن الموده والرحمه لا ينتهيان
ولا يتأثران بأى عامل
سواء كان الفقر او المشاكل او المحن

ولكى نتأكد


نعود الى ما قاله الدكتور الكبير مصطفى محمود


عن الحب فى القرآن


فكلمه الحب ذكرت كثيرا فى القرآن

ولكن تعبيرا عن العلاقه بين العبد وربه


والمره الوحيده التى ذكرت فيها كلمه الحب بين الرجل والمرأه

كانت فى قصه سيدنا يوسف وامرأه العزيز


بسم الله الرحمن الرحيم


وَقَالَ نِسْوَةٌ فِي الْمَدِينَةِ امْرَأَتُ الْعَزِيزِ تُرَاوِدُ فَتَاهَا عَنْ نَفْسِهِ ۖ قَدْ شَغَفَهَا حُبًّا ۖ إِنَّا لَنَرَاهَا فِي ضَلَالٍ مُبِينٍ (30)

صدق الله العظيم

اى كان حبا غير شرعى

وعند ذكر العلاقه الزوجيه فى القرآن


تقترن دائما بالموده والرحمه

( وجعلنا بينكم موده ورحمه )

وهو التعبير الصحيح لهذه العلاقه الابديه لان الموده والرحمه اكبر بكثير من الحب العادى
وطالما وجدت الموده بين الزوجين تنجخ العلاقه الزوجيه مهما قابلها من مشاكل

ولكن اذا استمر حبا فقط بعد الزواج

فعلى الزوجه ان تحذر


فهذا الحب مسير ان يذبل ويموت


وعندها سيمل منها زوجها


وعلى الزوجه الحفاظ على الموده والرحمه بينها وبين زوجها


ولا تبحث عن كلمه الحب على لسانه فقط


لانه ليس لكل ارجال القدره على التعبير عن مشاعره بشكل صحيح

وانما يكفى ان تراها فى عينيه ومشاعره وصرفاته


واللبيب بالاشاره يفهم

هذا ليس معناه الا يقول الزوج للزوجه انه يحبها


فنحن ستخدم كلمه الحب كتعبير مجازى


ولكن لا يجب ان يظل حبا فقط



رامى واصل